Gyakori kérdések

GYAKORI KÉRDÉSEK

Vannak olyan kérdések, amelyek újra és újra előkerülnek az ügyfelekkel való kommunikáció során, jellemzően az együttműködés elején. Most ezeket szeretném összegyűjteni és megválaszolni.

1. Milyen információkra lehet szükségem a munkához? Mi az a brief és mit kell tartalmazzon?

A brief egy dokumentum, mely a munka elvégzéséhez szükséges információkat tartalmazza. Akár már árajánlatkor érdemes lehet átküldeni, de ekkor még elég egy rövidített verzió is. Mit kell tartalmazni egy briefnek?

Mindenképpen tartalmaznia kell a céged (vállalkozásod)/terméked leírását, jellemzőit. Érdemes lehet szót ejteni a piaci helyzetről, konkurenciáról. A rövid és hosszú távú célok is fontosak lehetnek. Ki a célközönség, kiket céloztok meg.

A feladat leírása a legfontosabb rész, itt kell a legrészletesebbnek lenned! Az elképzeléseket, elvárásokat, ötleteket egyértelműen meg kell fogalmaznod már az elején. Mivel grafikáról van szó, szó esik a stílusról. Szereted a minimalista designt, vagy épp az élénk színeket kedveled? Bármilyen ízléssel is rendelkezz, nem érdemes magadban tartani, mert sokat segíthet a munkámban. Egyértelmű és legfontosabb célom az ügyfeleim elégedettsége, és ez csak úgy jöhet létre, ha tetszik nekik, amit megterveztem. Azonban nem árt azt is megemlíteni, hogy olykor a célközönség felülírhatja a személyes ízlést. A praktikum pedig felülírhatja a designt. Hol és milyen formában jelenhet meg az adott grafika. Például a logód hímezve is lesz vagy csak grafikai anyagokon fog szerepelni? Erre a kérdésre is érdemes kitérni a briefben.

2. Mi a munka menete?

Nyilván projektfüggő, és minden grafikusnál más. Leírom az én kialakult munkamenetemet. Az első fázis az információgyűjtésé. Itt kap kulcsszerepet az első kérdésben taglalt brief. Ezen felül is szoktak kérdéseim lenni (ez azért fontos, hogy minél jobban átlássam mi is az elképzelés), a brief hiányában pedig csak kérdezni tudok. A második fázisban pedig munkának látok. Logótervezésnél általában nem készítek vázlatokat, rögtön több kész logó verzióval állok elő. Sok esetben már az első verzió elfogadásra kerül, időnként pedig módosítani kell. Szórólapnál, névjegykártyánál, Facebook arculatnál és egyéb munkáknál sem készülnek vázlatok, hanem az információk ismeretében akár már rögtön használható terv jön létre. Egy-két módosítási kör után a kiválasztott fájlok elkészítése (ami már tartalmazza a nyomdakész verziót is kifutókkal és vágásjelekkel). Igény esetén kérek árajánlatot nyomdától, megrendelem és a nyomtatást. Ez után történik a számlázás.

3. Szükség van személyes találkozóra?

A grafikai munkák távmunkában elvégezhetőek, valójában semelyik munkafázisban nincs szükség személyes jelenlétre vagy kommunikációra. Az ország másik feléről vagy akár külföldről is érkezhetnek megbízások, ugyanúgy sikerrel fognak zárulni, mintha többször konzultáltunk volna „face to face”.

4. Mi történik, ha nem tetszik, amit Neked terveztem?

A munka megkezdése előtt átolvasom a briefet, egyeztetek Veled, illetve kérdezek. Nagyon félre kellene értenünk egymást ahhoz, hogy nagyon félrelőjek. Szoktam még azt is kérni, hogy az ügyfél mutasson olyan grafikai anyagokat, amelyek tetszenek neki, mert mutatni könnyebb, mint körülírni. Az első kiválasztott verzión lehet kérni módosítást. A módosítás soha nem újratervezést jelent a nulláról, de erre valószínűleg nem is lehet szükség. Ami nagyon fontos, hogy ha van bármilyen elképzelésed, azt írd meg nekem. Később kellemetlen lehet, ha előállok egy tervvel és azt kapom visszajelzésként, hogy „nem ilyet képzeltem el” – mikor ugye az elején azt mondtad, hogy semmi elképzelésed nincs.