Katalógus tervezés – A kézzel fogható megjelenés.
Lehet szó akár termékkatalógusról, műszaki katalógusról vagy irodai katalógusról, minden esetben figyelembe veszem a megrendelő vállalkozás profilját és ennek tükrében alkotom meg a kiadvány arculatát. Szem előtt tartom, hogy jól átlátható tartalmat tervezzek, egy önmagát eladni képes megjelenéssel, arculattal.
A katalógusról általánosságban
Katalógus leggyakrabban valamilyen részletes ismertetés céljából készül. Terjedelmét tekintve lehet egészen nagyobb kiadvány, így kiterjedhet a termék vagy szolgáltatás aprólékos bemutatására, számadatok vizuális ábrázolására infógrafikák segítségével. Akciók, események mérföldköveinek ismertetésére, kiállítások remekműveinek képi és szöveges ábrázolására, továbbá bármilyen speciális megjelenés reprezentálására.
Mitől katalógus a katalógus?
Egy igazán jól megtervezett katalógus már el is adta a terméket. Amire szükségem van, hogy megkapjak minden részletes leírást és nagy felbontású termékfotót, esetleg cégismertető információkat, valamint a csapatról, vezetőkről vagy értékesítőkről leírást, fotókat, továbbá egy iránymutatást, hogy a kiadvány tartalmát tekintve hogyan épüljön fel.
Ezen felül már csak rajtam áll a csoda! Egy igazán szép szövegformázással, tördeléssel, az általad küldött szöveges tartalmat és képeket összegyúrva megkapjuk a csodaszép katalógusunkat!
Hogyan kezdjünk el kiadványt tervezni?
Mindenféle/fajta kiadványtípusnál (leporelló, brosúra, katalógus, magazin készítés) végigjárom ugyanazt az utat, azaz készítek egy kiadványtervet.
A tartalmi elemek (szöveg, képek) ismeretében az oldalak kidolgozásával kezdek. Értelemszerűen az oldalak tartalmazzák a képi, szöveges és grafikai dizájn elemeket. Ismernünk kell a célközönséget, a tervezendő brosúránk vagy katalógusunk célját, továbbá a nyomdai paramétereket is előre definiálnunk kell (mérete, kötés típusa, nyomtatás módja).
Intenzitás
Az oldalak kidolgozásánál fontos előre meghatározni az intenzitást, mellyel a tervezendő kiadványunk zsúfoltságát határozzuk meg. Például növelheti a vizuális hatást, ha levegős térfelhasználást használunk egy katalógus, vagy prospektus készítésekor.
Laptükör
Következő lépésként meghatározzuk a kiadványunk laptükrét. Alapvetően a laptükör egy segédeszköz a tervezőnek, amely bizonyos szabályok köré helyezik a tervezést, egységesítést biztosít a dizájnnak, a tartalmi és formai elemeknek. Szimmetria szerint lehet aszimmetrikus és szimmetrikus laptükör, továbbá felosztható még hasábok, illetve modulok alapján.
Például tudnom kell, hogy a megrendelt munkát síkra nyithatóra, vagy kézben tartva olvashatóra tervezzem. Egy festményeket bemutató portfolió kiadványt célszerű síkra nyithatónak, vagy hajtogatott leporellónak tervezni, míg egy terjedelmes, szöveges kiadvány más kötészeti formákat követel meg.
Elemek és oldalkép viszonya
Ha a kiadványtervünk az összes eddig említett fázisát elérte, kezdődhet a tervezés a gyakorlatban. Értelemszerűen célunk van a tervezendő katalógus, leporelló, vagy brosúránk készítésével, melyet már korábban meghatároztunk. Ennek tükrében a képi és szöveges elemek elhelyezésével befolyásolható az a képesség, mellyel kiadványunk hatékonyan kommunikál és meghatározza a vizuális megjelenését.
Egy oldalpár megtervezett megjelenése adja az oldalképet. Az oldalképet alkotó szöveges és képi elemek megtervezésénél törekszek arra, hogy az egységet alkosson, ugyanakkor egymástól függetlenül is harmonikus és logikus legyen az elrendezés.
A prospektussal kiemelheted legnívósabb termékeid és így a lehető legesztétikusabban mutatja be a célcsoportnak. Prospektus tervezésekor fontos figyelembe venni a tartalommal harmonizáló papírt.
Előfordul az is, hogy egy meglévő prospektust kell felfrissítenem és megtartani az arculati elemeket. Ilyenkor minimális arculati változtatás nélkül, inkább ízléses tördeléssel és tipográfiai trükkökkel igyekszem pezsdíteni a kiadványon, vagyis ez esetben a prospektus megjelenésén.
E-mail: info@ccreative.hu
Telefon: +36 30 592 8624